Menet tai et, silti sydämeni viet
Avainsanat:
Lappeenrannan kaupunginteatteri,
Lappeenrannan Lyseon lukio,
musiikki,
Nahkatakkinen tyttö,
teatteri
Myönnetään se heti tähän alkuun. Kuullessani ensimmäisessä
tiedotustilaisuudessa tämänvuotisen musikaalin nimen reaktioni oli spontaanin
tyrmistynyt. Olen saanut jo äidinmaidossa kategorisen kyvyttömyyden kuunnella
Dingon musiikkia, minkä vuoksi jouduin miettimään kahdesti, tahdonko Nahkikseen
ollenkaan mukaan. On nimittäin kenelle tahansa kuluttavaa rimpuilla puoli
vuotta epämukavuusalueellaan, vieläpä säännöllisesti ja usein. Tämä siis, ellei
sitä onnistu valloittamaan osaksi mukavuusaluettaan. Onnekseni näin on
kohdallani päässyt käymään.
Isot ponnistukset pakottavat tekijänsä satunnaisin väliajoin
luopumaan tietyistä periaatteistaan. En tiedä ainuttakaan tapausta, jossa
ajatusmaailman avartuminen olisi tehnyt jostakusta ihmisenä huonomman. Kun
biisejä harjoitellaan porukalla kolmesti viikossa, ne tulevat väkisinkin
tutuiksi, ja vaivihkaa niistä alkaakin löytyä myös kiinnostavia elementtejä.
Faktahan on, että kaikenlaista musiikkia (tai muuta luovaa) on mahdollista
tehdä hyvin ja vivahteikkaasti. Toinen fakta on se, että likipitäen kaikki on
loppupeleissä asenteesta kiinni. Näiden ohjeiden tulisi löytyä jokaisen
muusikon (tai kenen tahansa taiteentekijän) takaraivosta, josta niitä voi
näppärästi vilkuilla, kun jokin genre alkaa kasvattaa sarvea otsaan. Erilaisten
asioiden tekeminen ja niihin syventyminen on paras tapa oppia ymmärtämään ja
arvostamaan paitsi näitä tiettyjä asioita, myös niistä muodostuvaa isompaa
asioiden skeemaa. Oppia suvaitsemaan.
Oli muutaman klikkauksen päässä, etten muuttanut Espooseen
tai Savonlinnaan puolitoista vuotta sitten. Näin siellä rajattomat
mahdollisuudet ja täällä lähinnä ankeutta ja ynseyttä, jopa nihilismiä. Muutama
merkittävän kokoinen plussa sai minut jäämään Saimaan rannalle vielä kolmeksi
vuodeksi. Muistan tuolloin puolittain toivoneeni, että Lyseolla ja muuallakin
Lappeenrannan kulttuuriympyröissä saataisiin aikaiseksi jotakin oikeasti
merkittävää, jossa saisin olla mukana. Mitään Nahkatakkisen tytön kaltaista
suurhuikeaa konseptia en kuitenkaan osannut edes toivoa, sillä en tiennyt
tällaisen voivan olla mitenkään mahdollista siinä Lappeenrannassa, jonka olin
oppinut lyhyen ikäni aikana tuntemaan. Tällä hetkellä en tiedä, millä tavoin asiani
voisivat olla paremmin. Projektimme on jo tähän päivään mennessä opettanut
minulle paljon. Jos ei välttämättä musiikillisesti, niin senkin edestä elämästä
yleensä.
Ennen kuin vajoan kohti entistäkin syvempiä filosofisia
vesiä, menen muihin asioihin. Kolme kuukautta ennen ensi-iltaa lippukauppa on
käynyt ihmeteltävän hyvin. Iltanäytöksistä lähes jokainen on jo vähintään
puolillaan, ja etenkin ensi-illan paikoista parhaita viedään paraikaa päältä. Kuulemani
mukaan Nahkista ympäröi hyvä pöhinä jopa valtakunnallisella tasolla. Tällaiset
signaalit potkivat meitä kohti vieläkin parempaa lopputulosta. Tästä ei tule
vain hyvä, tästä tulee kertakaikkisen upea. Tiedän sen, vaikken näyttämön
tapahtumia olekaan nähnyt kuin muutaman kohtauksen verran. Työryhmän tuntien
sekä seinän läpi kuulemani perusteella päivittäinen vaatimustaso on sellaista
luokkaa, ettei puolivillaisuus ole missään vaiheessa vaihtoehto.
Sitoutuneisuuden merkitystä on korostettu ensimmäisestä päivästä lähtien.
Viikko sitten lauantaina musiikkia ja teatteria sovitettiin
ensi kertaa isommin yhteen. Fiilis tuntui olevan hyvä ja luottavainen. Alkava
viikko on viimeinen ennen hiihtolomaa, joka muuten on yllättäen lomaviikko myös
musiikkiteatteritreeneistä. Keskiviikkona saamme ammattilaisvahvistuksemme
Sannan ja Jussin jälleen kerran paikalle ensimmäisen näytöksen
läpimenotreeneihin. Lomaviikko on kuin näytösten välinen väliaika; jatkossa
keskitymme ensisijaisesti toiseen näytökseen. Tämän välietapin jälkeen seuraava
pysäkki siintää tuolla jossain, kuukausien päässä. Sinne tämä kaikki tähtää,
sinne me kaikki haluamme. Vaikka matka sinne on unohtumaton kokemus sinänsä,
siellä työmme palkitaan. Unelmat täyttyvät, kassa pyörii oikeaan suuntaan,
koetaan elämyksiä ja suuria tunteita. Kehotan sinua, hyvä lukija, hyppäämään
kyytiin ja antamaan sydämesi ilmiön ja elämyksen vietäväksi. Me kaikki olemme
sen jo antaneet.
Juho Silventoinen
pianisti
pianisti
Ei kommentteja: